Hoppa till innehållet
Fråga oss Resor och transporter

Snopet med utebliven hyrbil

Publicerad

Familjen kom till Åre som planerat, men den inbokade hyrbilen var inte där. Vad har de för rättigheter?

 Jag bokade en hyrbil i Åre via Booking.com. En halvtimme före bokad upphämtningstid fick jag ett mejl om att den var avbokad. Där stod jag med min son och hans familj med tre barn utan hyrbil, vilket resulterade i att vi inte kunde utföra de planerade aktiviteterna. Enligt Booking.com var uthyrningsbolaget Europcar, som säger att de inte hört talas om någon bokning av en bil. Företaget tar en avgift om 3 000 kronor om jag skulle avboka senare än 48 timmar. Varför gäller inte samma regler för dem? 
/Kjell Jacobsson

Svar: Enligt Booking.coms villkor tar de ansvar för skada som har drabbat dig om de inte har levt upp till de förpliktelser som ingår i deras förmedlingstjänst, upp till en sammanlagd summa som motsvarar den totala kostnaden för bokningen. Om det är Booking.com som inte har skött sitt förmedlingsuppdrag har du rätt att kräva dem på ersättning för den ekonomiska skada den uteblivna hyrbilen orsakat er och är det Europcar som har gjort fel så är det från dem ni får kräva ersättning.

Vet du inte vilket företag som gjort fel kan du kräva båda företagen på ersättning. Om de inte betalar tillbaka kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, Arn. Det kan dock vara bra att kolla upp så att en bokningsreferens är samma sak som en bokningsbekräftelse. Alltså att de har accepterat din bokning och att ni har ingått ett hyrbilsavtal.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.