Hoppa till innehållet
Fråga oss Övrig konsumenträtt

Ringen gick av på mitten

Publicerad

Jag köpte en vigselring i silver för 6 600 kronor. Efter tre veckor var jag på en konsert när jag kände att ringen var vass, så jag tog av den. Senare såg jag att ringen gått av på mitten och att alla sex stenarna var borta. I butiken där jag köpt ringen sa de att jag skulle reklamera den, men senare fick jag ett sms där det stod att reklamationen inte godtogs av tillverkaren. Får de göra så?
Carina

Svar: Om det är ett ursprungligt fel, det vill säga att ringen inte har den kvalitet man kan förvänta sig, har du rätt att få ringen lagad och de försvunna stenarna återinsatta. Om butiken hävdar att det är ditt eget fel att ringen gått sönder är det butiken som ska bevisa det eftersom det har gått mindre än sex månader sedan du köpte ringen. Det är butiken du handlat av som är skyldig att åtgärda ursprungliga fel oavsett om de får ersättning av tillverkaren eller inte. Går ringen inte att laga har du rätt att få den utbytt mot en likvärdig eller få häva köpet och få tillbaka det du har betalt.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.