Fråga: Jag har köpt en dator för åtta månader sedan som har gått sönder. Den har ett års garanti men butiken som jag köpte den hos har gått i konkurs. Finns det någon som jag kan reklamera till?
Svar: Ja, du kan vända dig till den leverantör eller tillverkare som butiken köpte datorn av. De har samma ansvar som butiken hade både vad gäller garantin och den treåriga reklamationsrätten du har enligt konsumentköplagens regler. Så även efter att den ettåriga garantin gått ut har du rätt att reklamera fel och få fel som fanns i datorn vid köpet åtgärdade.
Läs mer om din rätt som konsument på: www.hallakonsument.se
Det här är Råd & Röns frågespalt
Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt.
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.