
Hur många undantag från rean får Ellos ha?
Jag fick ett mejl från Ellos med ett erbjudande om ”40 procent rabatt på dyraste varan – gäller nästan alla varumärken”. Enligt villkoren är dock över 70 varumärken undantagna. Frågan är om ”gäller nästan alla varumärken” är en adekvat beskrivning av erbjudandet. Jag tycker inte att det verkar så.
/Ingela Flamborn
Svar: Enligt marknadsföringslagen får en näringsidkare inte utelämna väsentlig information i marknadsföringen. Till exempel måste den information som lämnas vara klar, begriplig och otvetydig. Om viktiga begränsningar inte framgår, eller om erbjudandet beskrivs på ett sätt som ger konsumenten en felaktig bild av erbjudandets omfattning och innebörd, kan det vara vilseledande. Huruvida Ellos marknadsföring är vilseledande eller inte går inte att säga på rak arm. Det kan du dock anmäla till Konsumentverket för att få utrett.
Det här är Råd & Röns frågespalt
Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt.
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.