Jag har cirka 18 000 cashpoints hos Norwegian efter inställda flygresor 2020 och är djupt besviken på det sätt Norwegian begränsar uttaget. Om jag köper en resa för 2 000 kronor kan jag bara använda 500 av mina cashpoints för att betala resan. Alltså ska jag också betala 1 500 kronor kontant, trots att jag har massor av cashpoints. Norwegian har lurat oss som hela tiden trott att vi har valt att ha kvar våra pengar i bolaget, dels för att stötta dem och i tron att man någon gång skulle kunna använda dem.
/Annica Grimlund
Svar: Enligt Karolin Kühn, jurist på Konsumentverket, är det avtalsvillkoren som styr konsumentens rätt att använda cashpoints. Däremot bör du kolla upp vilka avtalsvillkor du har godkänt – om dessa har ändrats och du är bunden av villkoren kan du få det prövat i Arn. Enligt ett pressmeddelande från Norwegian har de dock lovat att de tillfälliga begränsningarna i användandet av cashpoints ska upphöra när marknaden förbättras. Det har nu skett och från och med den 1 november går det att använda dem som vanligt. Norwegian har även förlängt giltighetstiden.
Det här är Råd & Röns frågespalt
Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt.
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.