Hoppa till innehållet
Fråga oss Övrig konsumenträtt

Lurad på reakappan

Publicerad

Jag beställde och betalade en kappa på nätet. Dagen efter fick jag ett mejl där företaget hävde köpet för att varan inte fanns i lager. Får de göra så? Kappan var på rea på den sajten, men finns kvar till fullt pris hos det märkesföretag som kappan kommer ifrån. Kan jag kräva att sajten jag har betalt till och blivit lurad av köper in en kappa till mig från märkesföretaget?
Katarina

Svar: Har du ingått ett köp och fått bekräftelse på att företaget har accepterat ditt köp är de bundna av det avtalet. Om de bryter avtalet genom att låta bli att leverera kappan har du rätt att göra ett så kallat täckningsköp. Hittar du kappan i en annan butik, och gör ett köp inom en skälig tid efter första köpet, har du rätt att få ersättning för mellanskillnaden om kappan i den andra butiken är dyrare än den du köpt från början. Detta regleras i konsumentköplagens paragraf 33.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.