Hoppa till innehållet
Fråga oss Fel på vara eller tjänst

Laga tre gånger

Publicerad

Fråga: Vår barnvagn har gått sönder på samma sätt för andra gången på ett halvår. Vi vill lämna tillbaka barnvagnen och få pengarna tillbaka men butiken säger att de har rätt att laga felet även den här gången. Stämmer det?

Svar: Ja. Två gånger har säljaren rätt att försöka avhjälpa samma fel. Uppstår felet en tredje gång har ni rätt att få ett prisavdrag eller häva köpet av barnvagnen om felet är av väsentlig betydelse för er. Blir det ett annat fel på barnvagnen får ni stå ut med ytterligare någon reparation.

Läs mer om din rätt som konsument på
www.hallakonsument.se

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.