Fråga: Mitt telefonbolag har fakturerat mig samtal från förra året. Eftersom jag knappt kommer ihåg hur mycket jag ringt för är det svårt att avgöra om fakturan stämmer. Vad ska jag göra?
Svar: Begär samtalsspecifikationer på förra årets samtal för att jämföra med de fakturor som du betalat. Kan du inte visa att de här samtalen är betalda blir du betalningsskyldig. I tre år kan företag kräva betalning räknat från senaste fakturan eller påminnelsen. Därför är det viktigt att spara kontoutdrag och räkningsunderlag i tre år.
Det här är Råd & Röns frågespalt
Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt.
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.