Hoppa till innehållet
Fråga oss Fel på vara eller tjänst

Hänvisad till tillverkaren

Publicerad

Fråga: Jag köpte en tv för drygt ett år sedan. Nu när den gått sönder hänvisade butiken till tillverkaren. Jag ringde till tillverkaren, men de säger att garantin gått ut, så de kan ingenting göra. Stämmer det?

Svar: Nej. Säljaren är ansvarig för fel som fanns i TV:n vid köpet i tre år oavsett hur lång garantitid tillverkaren lämnat. Kräv att säljaren tar ställning till om det är ett fel på TV:n som de är ansvariga för och att de reparerar TV:n utan kostnader för dig om så är fallet.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.