Hoppa till innehållet
Fråga oss Fel på vara eller tjänst

Gör de kylskåpen sämre med flit?

Publicerad

Jag har ett Husqvarnakylskåp som är nio år. Det har börjat rosta kraftigt mot dörrens tätningslist. Husqvarna/Electrolux hävdar att garantin har gått ut och vill inte ens titta på skåpet för att se om det är ett konstruktionsfel, vilket jag hävdar. Jag har andra Electroluxkylskåp från 70-talet, utan tillstymmelse till rost. Det verkar vara en medveten satsning att göra produkter sämre för att konsumenter ska tvingas köpa nytt. 
/Bo Tindemark

Svar: På Electrolux säger man att det är en myt att deras produkter skulle vara sämre nu än tidigare.

– Den här kylen borde fungera i många år. Utifrån den information vi har fått går det inte att säga om det är ett konstruktionsfel eller inte. Jag ska försöka komma i kontakt med kunden för att reda ut detta vidare, säger Rupini Bergström, presschef på Electrolux.

Vid tidningens pressläggning har inte någon från Electrolux tagit kontakt med Bo Tindemark.

Tyvärr har du som konsument inte mycket hjälp att få efter de tre åren som konsumenköplagen ger dig rätt att reklamera en vara, så länge företaget inte har erbjudit garanti. Och den är frivillig och gäller bara så länge och för just de fel som villkoren föreskriver.

– Många tror att man alltid kan klaga på ett konstruktionsfel, men det stämmer inte, säger Maria Wiezell, konsumenträttsexpert på Råd & Rön.

Det är bara de första sex månaderna som bevisbördan ligger på företaget, alltså att företaget måste bevisa att det inte handlar om ett konstruktionsfel.

Inom EU finns ett ekodesigndirektiv som syftar till att minska produkters miljöavtryck. Energimyndigheten är tillsynsmyndighet och kan utfärda vite för produkter som inte uppfyller lagkraven. Du kan kontakta dem, men det hjälper tyvärr inte dig att få ersättning för just ditt kylskåp.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.