Hoppa till innehållet
Fråga oss Fel på vara eller tjänst

Garanti och reklamation

Publicerad

Fråga: Min mobil slutade att fungera efter 1½ år. Butiken där jag köpte den sa att de inte har något ansvar eftersom garantin gick ut efter ett år. Jag trodde att man har rätt att reklamera även efter att garantitiden gått ut. Stämmer det?

Svar: Ja, det stämmer. Om garantin är kortare än tre år ska du inte acceptera att säljaren avvisar din reklamation med hänvisning till att garantin gått ut. I tre år är säljaren ansvarig för fel som fanns i varan vid köpet, enligt konsumentköplagen. Så du kan kräva att säljaren tar emot din mobil och gör en bedömning av hur felet uppkommit. Kommer de fram till att felet inte fanns där när du köpte mobilen utan att felet beror på hur du använt telefonen, måste du bevisa motsatsen för att kunna göra säljaren ansvarig för felet. Under garantitiden är det säljaren som måste bevisa att du orsakat felet, om de inte kan det är de ansvariga för felet. Så därför är det bra att köpa varor med långa garantier. Det är frivilligt för säljaren eller tillverkaren att lämna garanti. Men finns det ingen garanti har du alltid rätt att reklamera utifrån konsumentköplagens regler.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.