Hoppa till innehållet
Fråga oss Fel på vara eller tjänst

Flera lagningsförsök för samma fel

Publicerad

Fråga: Min mobil, som jag köpte för knappt ett år sedan, har redan reparerats två gånger med anledning av att den stänger av sig av sig själv. Nu har felet kommit tillbaka och butiken säger att jag måste acceptera ännu en reparation. Stämmer det?

Svar: Nej. Mer än två lagningsförsök för samma fel skall du inte behöva stå ut med. Eftersom det är tredje gången det här felet uppkommer ska du får häva köpet av mobilen om butiken efter felsökning gör samma bedömning som de två andra gångerna. Vid hävning ska du lämna tillbaka mobilen till butiken och få tillbaka pengarna du betalat för mobilen. Butiken har rätt att göra avdrag för den nytta du haft av mobilen och du ska få ränta på dina pengar. Om du betalar mobilen med förhöjd månadsavgift har du inte rätt att häva abonnemanget och det kan därför vara förmånligare att ta emot en ny mobil om butiken erbjuder detta. Betalar du inget extra för mobilen ska du även få häva abonnemanget om det ingick ett abonnemang i köpet. 

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.