En sak som jag har reagerat på är att ordet gratis blivit allt vanligare i annonser som inkluderar köp av en annan vara för att “gratis” ska gälla. Hur ser ni på det?
Kaj
Svar: Om ordet gratis används i marknadsföringen får säljaren inte begära någon motprestation av kunden för varan. Men det är tillåtet med så kallade kombinationserbjudanden där en vara är gratis om du köper en annan vara. Dock får priset på varan du betalar för inte ha höjts för att täcka kostnaden för varan som är gratis. Det totala priset kunden ska betala måste tydligt framgå i annonseringen och att varan bara är gratis i kombination med en annan produkt.
Det här är Råd & Röns frågespalt
Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt.
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.