Fråga: Jag bokade ett hotellrum i Barcelona via ett bokningsföretag på internet. När jag kom till hotellrummet var standarden inte alls den som visades på hemsidan. Jag klagade hos hotellet men de var helt oförstående. Då tog jag kontakt med bokningsföretaget som hänvisade mig tillbaka till hotellet eftersom de sa sig inte ha något ansvar för om hotellrummet inte överensstämde med den information som fanns på hemsidan. Kan det verkligen stämma?
Svar: Ja, det gör det. Den här typen av bokningsföretag på nätet har bara i uppgift att förmedla köpet till hotellet och sedan skicka en bekräftelse till dig att hotellet är bokat. Avtalet om själva boendet har du med hotellet. Så är rummet i sämre skick än vad du kunde förvänta dig utifrån uppgifterna på hemsidan måste du klaga hos hotellet. De uppgifter som finns om hotellet på webbplatsen har hotellet själv lagt ut och bokningsföretaget tar därför inget ansvar för dessa uppgifter. Bara om bokningsföretag gjort något fel med själva bokningen kan du göra dem ansvariga, om de t.ex. skickat bekräftelse på ett bokat rum som inte är ledigt. Om du bokar en paketresa har du alltid researrangören som din avtalspart och kan klaga hos dem när det blir något fel.
Läs mer på http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-tjanster/resor/reseguide/paketresor
Det här är Råd & Röns frågespalt
Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt.
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.