Fråga: Jag har beställt en vara från ett svenskt nätföretag. Är jag bunden av beställningen även om jag inte fått någon bekräftelse på att nätföretaget accepterat min beställning?
Svar: Nej, inte om du hinner återkalla din beställning innan nätföretaget fått ta del av den. Hinner du inte det är du bunden av din beställning och då får du istället utnyttja din ångerrätt om du inte vill ha varan. Vill du ångra dig måste du meddela företaget detta inom 14 dagar från det att du fått varan.
Du kan meddela företaget att du ångrar dig redan innan du fått varan. Hinner varan komma får du själv stå för returfrakten. Du måste hämta ut varan från utlämningsstället och skicka tillbaka den. Låter du varan bara gå i retur har företaget rätt att ta ut en avgift och den kan vara högre än returfrakten.
Läs om ångerrätten på:
www.hallakonsument.se
Det här är Råd & Röns frågespalt
Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt.
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.