Fråga: Enligt Radiotjänst i Kiruna AB ska jag få en återbetalning av tv-avgiften. För det tar de en avgift på 40 kronor. För att slippa den ska man öppna ett konto på Swedbank och sätta in pengarna där. Får de göra på detta vis?
Nils
Svar: Ja, det får de. Det finns inte lagreglerat hur ett företag ska betala tillbaka en felaktig inbetalning eller en inbetalning som rör en längre tidsperiod än avtalat. Har man inte anmält ett kontonummer där de kan sätta tillbaka pengarna får man, enligt den information som har gått ut till alla kunder, en utbetalningsavi. Vill man inte betala vad det kostar att lösa in den brukar det gå att skicka in avin i ett fysiskt brev till den bank där man har ett konto. Enligt information på Radiotjänsts hemsida går det också bra att lösa in avin kostnadsfritt hos Swedbank/Sparbanken, oavsett vilken bank du har i vanliga fall.
Det här är Råd & Röns frågespalt
Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt.
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.