Fråga: Jag har bokat en flygresa till New York via en resebyrå på Internet men lyckades boka fel månad. Nu säger resebyrån att flygbolaget som jag ska resa med inte går med på att jag gör en ombokning utan att betala biljetten en gång till. Stämmer det?
Svar: Ja, det stämmer. Vid de flesta köp du gör på Internet har du lagstadgad ångerrätt. Men det finns undantag från ångerrätten och resor är ett sådant undantag. Resebyrån är bara en förmedlare av resan och rättar sig efter flygbolagets villkor. Om du hade bokat en paketresa hade du förmodligen kunnat rätta till misstaget utan kostnader eftersom det finns branschregler som säger att man inte är bunden av avtalet förrän man fått en bekräftelse på bokningen och betalat anmälningsavgiften.
Det här är Råd & Röns frågespalt
Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt.
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.