Hoppa till innehållet
Fråga oss Övrig konsumenträtt

Ångerrätt – inlockad i butiken

Publicerad

Fråga: Jag blev stoppad utanför en butik av en säljare som gav mig en pekpenna till en smartphone. Han passade samtidigt på att fråga vilken telefonoperatör jag hade och när jag talade om det sa han: ”vad bra, då har jag ett jättebra erbjudande till dig som gör att du kan sänka dina kostnader”. Jag följde med honom in i butiken och kom ut därifrån med en ny telefon, nytt abonnemang och en surfplatta. Något som jag varken behöver eller har råd med. När jag nästa dag gick tillbaka för att ångra mig så fick jag inte det. Stämmer det?

Svar: Nej, eftersom du blev inlockad i butiken av en säljare har du rätt att ångra köpet. Då har man ångerrätten enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Om du själv valt att gå in i butiken utan att först haft kontakt med någon säljare hade du inte kunnat ångra dig om inte butiken erbjöd öppet köp. Läs mer hos www.hallakonsument.se.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.