Vattenfall utnyttjas i fakturabluff
Ett mejl som ska se ut att komma från Vattenfall med uppgifter om att du dubbelfakturerats på din elräkning är en bluff.
Meddelanden om att du som kund fakturerats två gånger är ett vanligt sätt att inleda ett bedrägeri. Framför allt har det varit olika telekombolag som använts som avsändare. Men även andra stora företag med många kunder används.
En Råd & Rön-läsare vill varna för ett sådant meddelande som ska se ut att komma från energiföretaget Vattenfall.
I meddelandet finns en länk där kunden uppmanas att logga in för att lämna sina kontouppgifter så att företaget ska kunna betala tillbaka de pengar som dragits för mycket. Men brevet är en bluff.
Råd & Röns bluffvarningar
Det här ett bedrägeri som vi på Råd & Rön har publicerat på vår lista över bluffvarningar. Där sammanställer vi aktuella bedrägeriförsök som du kan råka ut för. Bedrägeriförsöken sker ofta via e-post, telefon eller sms men kan också ske på andra sätt.
Vill du varna för ett bedrägeri som du utsatts för? Mejla oss på radron@radron.se. Bifoga gärna en skärmdump på bedrägeriet från din mobil eller dator.