Tips: Så överlistar du bedragarna
Vi vill tro på människor, men när det gäller sms, e-post och okända personer som ringer upp och frågar efter Bank-id är rådet att vara misstänksam hela tiden.
Telefon
- En bank eller myndighet ringer aldrig upp och ber dig identifiera dig med bankdosan. Logga aldrig in på ditt Bank-id efter uppmaning från någon utomstående.
- Var vaksam – är det verkligen du som har initierat samtalet eller den i andra änden?
- Dubbelkolla alltid att telefonnumret eller mejladressen verkligen går till rätt instans.
- Ha en låg gräns på hur mycket du kan swisha.
- Se till att din hemförsäkring täcker id-stöld.
E-post/sms
- Falska e-postmeddelanden och sms med länkar till webbsidor där du uppmanas att uppge personliga koder eller att lämna andra personliga uppgifter, med syftet att komma över dina pengar. Sms:en ser ut att komma från en seriös avsändare.
- Det kan också handla om att bedragarna, via sms, vill få dig att ringa ett falskt telefonnummer.
- E-posten eller sms:et kommer från en avsändare du inte tidigare haft kontakt med eller handlar om varor du inte beställt.
- Se upp om; meddelandet är skrivet på slarvig svenska och/eller innehåller ett erbjudande som “är för bra för att vara sant”.
- Klicka aldrig på länkar i sms som du inte är helt säker på kommer från en betrodd avsändare.
- Använd sunt förnuft. Inget ärende är så brådskande att du måste följa den länk som skickats till dig. Leta i lugn och ro själv upp telefonnumret till avsändaren och ring dem och kontrollera att utskicket stämmer.
- Logga aldrig in på ditt Bank-id eller signera köp på begäran som kommer via sms.
- Det framgår alltid i Bank-id vad du skriver under på. Titta alltid noga på den finstilta texten.
- Om bedrägeriet kommer i form av ett sms så kan du skicka det vidare till nummer 7726 som är operatörernas gemensamma nummer för att ta emot rapporter om spam och bedrägeriförsök.