Nya bedrägerier med Booking.com
Ett meddelande från Booking.com om att du måste bekräfta ditt betalkort är en bluff.

Så här ser bluffmeddelandet från Booking.com som en läsare tog emot ut.
Artikeln är uppdaterad med kommentar från Booking.com
Bedragare använder hotellbokningssajten Booking.coms app för att skicka bluffmeddelanden där mottagaren uppmanas att verifiera sitt betalkort för att inte missa sin bokning av ett hotellrum.
Bluffen är svår att upptäcka eftersom meddelandet kommer via företagets app och eftersom bedragaren har tillgång till uppgifter om bokningar som mottagaren faktiskt gjort. Liknande bedrägerier har drabbat Bookings kunder i omgångar sedan november 2023 utan att företaget löst problemet.
De senaste dagarna har flera personer som bokat rum på Mornington Hotell i Bromma hört av sig till Råd & Rön om bluffen. För en av dem drogs två betalningar om 4 400 kronor från kontot när hon följde bedragarens instruktioner om att verifiera sitt kort.
I en skriftlig kommentar från Booking.com säger företaget att det inte haft något intrång i sitt system utan att det troligen är hotellet som utsatts för en nätfiskeattack:
"Nätfiskeattacker utgör en betydande risk för alla företag inom e-handelsbranschen, och vi gör löpande stora investeringar för att begränsa påverkan av dessa föränderliga nätfiske-taktiker så effektivt som möjligt."
Råd & Rön har sökt hotellet som lovat att återkomma med en kommentar.