Finansinspektionen varnar för falska avgifter
Antalet bluffar där bedragaren säger att hen arbetar för en myndighet ökar enligt Finansinspektionen, som också fått sitt namn kapat.

Exempel på ett bluff-mejl som skickats för att se ut att komma från Finansinspektionen.
Bedragare vill gärna skaffa sig trovärdighet genom att påstå att de kommer från en myndighet eller ett riktigt företag. Finansinspektionen, Fi, har noterat en rad sådana bedrägerier under årets första månader varav flera är i inspektionens eget namn.
– Vi ser att det blir vanligare att bedragarna uppger sig jobba på riktiga myndigheter eller kända företag. På så sätt vill de skapa förtroende när de lockar med att man ska få pengar, säger Mikael Sandahl, finansinspektör på FI i ett pressmeddelande.
Bedrägerierna kan vara upplagda på olika sätt. Ibland vänder de sig till människor som tidigare lurats med löften om hjälp att få pengarna tillbaka. Ett annat knep är att påstå att en utbetalning eller annan värdehandling väntar på konsumenten.
Gemensamt i båda fallen är att en avgift ska betalas in för att utbetalningen av en större summa ska kunna genomföras.
Det vanliga är att bedragaren tar kontakt via e-post eller telefon.
Råd & Röns bluffvarningar
Det här ett bedrägeri som vi på Råd & Rön har publicerat på vår lista över bluffvarningar. Där sammanställer vi aktuella bedrägeriförsök som du kan råka ut för. Bedrägeriförsöken sker ofta via e-post, telefon eller sms men kan också ske på andra sätt.
Vill du varna för ett bedrägeri som du utsatts för? Mejla oss på radron@radron.se. Bifoga gärna en skärmdump på bedrägeriet från din mobil eller dator.