Han prisas för sin priskoll
Varje vecka skriver de av tusentals reklamblad och lägger in dem i sin gratisapp. Ingen har bättre koll på extrapriser än Matpriskollen – vinnare av årets Blåslampan.
Varje år delar Råd & Rön och vår ägarorganisation Sveriges Konsumenter ut priset Blåslampan. I år går priset till jämförelsesajten Matpriskollen med motiveringen ”när matpriserna ökar med svindlande 20 procent på bara ett år blir Matpriskollen konsumenternas bästa vän i jakten på extrapriser”.
– Överraskande och roligt! säger Matpriskollens grundare Ulf Mazur.
Varje natt mellan söndag och måndag är det febril aktivitet i det lilla Falkenbergföretaget. Då ägnar sig en majoritet av de tolv anställda åt att skriva av alla veckans extrapriser från över 3 200 matbutikers reklamblad. Priserna publiceras sedan i företagets app och på hemsidan. Att använda appen är gratis och kräver ingen inloggning.
– Vi bildade Matpriskollen för att vi såg hur många reklamblad som slängdes. Vi ville lösa att man får bra erbjudande utan att få en massa papper i brevlådan, säger Ulf Mazur.
Varför måste ni skriva av allt? Kan ni inte få priserna digitalt från butikerna?
– Haha, du skulle bara veta hur känsligt det är. Alla butiker är alltid på helspänn inför konkurrenterna ”har vi bäst pris på köttfärs i veckan?” och så. Ingen vill släppa informationen för tidigt. Vi får reklambladen i bästa fall som pdf:er och skriver av allting. Genom åren har vi blivit sjukt effektiva, säger Ulf Mazur.
Matpriskollen har funnit sedan 2010 och har flera gånger ”varit nere för räkning”, enligt Ulf Mazur. Sedan inflationen tog fart i och med Rysslands anfallskrig förra året pekar dock alla pilar uppåt.
– Intresset för oss exploderade efter pandemin, när kriget och inflationen kom. Vi har 200 000 aktiva användare. Appen står för 95 procent av användandet och de flesta använder appen i snitt en gång per vecka.
Ulf Mazurs tips för att hålla nere matkostnaderna är att absolut inte binda sig vid en butik.
– Man ska vara multilojal mot butikerna, var medlem överallt och utgå från veckans extrapriser. Det är helt okej att kolla i flera butiker, säger han.
Matpriskollen tjänar inga pengar på sina användare, i stället är det livsmedelsbranschen som står för fiolerna genom att köpa olika sorters prishistorik.
– Vi paketerar data och säljer. Det kan vara Coca Cola som vill veta vad Pepsi gjort för kampanjer eller City Gross som vill veta vad Willys gjort. Det har vi data om, säger Ulf Mazur.
Ni har funnits i 13 år, vad är du mest nöjd med i tjänsten?
– Oj, vi gör så mycket, men mest nöjd är jag nog med att vi orkat hålla ut.
Förutom den antika blåslampan vinner ni 10 000 kronor – vad ska ni göra med prispengarna?
– Det är många som har det tufft nu och vårt Matpriskollenhjärta klappar extra för ensamstående mammor. Därför skänker vi pengarna till Kvinnojouren i Falkenberg för matinköp. Hoppas det kan göra lite positiv skillnad i juletid.
Övriga finalister
Blåslampan delas ut av Råd & Rön och Sveriges Konsumenter till en person eller organisation som gjort något bra för konsumenter. 2023 års övriga finalister:
Leksaksbiblioteket
I Majorna i Göteborg föddes idén om ett leksaksbibliotek där barnfamiljer skulle kunna låna leksaker i stället för att köpa. Tack vare deras handbok i hur man startar nya leksaksbibliotek är det enkelt för andra att följa efter. I dag finns det leksaksbibliotek i Göteborg, Gävle och Stockholm.
Reportageserie: Här dumpar H&M kläderna du ”återvinner”, Aftonbladet
Ilskan var stor bland konsumenter när Aftonbladet kunde avslöja att kläder som H&M samlar in för återvinning hamnar på soptippar i fattiga länder. En granskning av Staffan Lindberg och Magnus Wennman om hur vi bokstavligen dumpar vår överkonsumtion av kläder på världens fattigaste.
Robert Höglund / Klimatmålsinitiativet
Vi var många som blev glatt överraskade när riksdagens alla partier lyckades komma överens om att införa ett mål för våra konsumtionsbaserade klimatutsläpp. Mest jublade nog Klimatmålsinitiativet med koordinatorn Robert Höglund i spetsen, som outtröttligt drivit frågan framåt sedan 2017.