Vinylens revansch
Vinylskivan är på väg tillbaka. Efter decennier i skuggan av digitala musikformat ökar försäljningen nu i raketfart. Den klassiska lp:n har blivit en livlina för landets musikbutiker.
Stefan Jacobson har sålt skivor i sin butik i snart 40 år. Han gläds åt att vinylen är populär igen.
Under förra året ökade försäljningen av vinylskivor i Sverige med nästan 39 procent, och vinylen stod för 4 procent av den totala musikförsäljningen enligt branschorganisationen Ifpi. Det är en bråkdel av den försäljning som kommer skivbolag och artister till del från strömmande musiktjänster som Spotify, och bara knappt hälften av de inkomster som cd-skivan ger branschen. Men vinylskivan ses ändå som en frälsare. Speciellt för den klassiska skivbutiken.
Stefan Jacobson drog i gång Pet Sounds i Stockholm redan 1979. Då stod självklart vinylskivan för den största delen av försäljningen. På 90-talet tog cd-skivan över. 2008, när strömmande musiktjänsten Spotify lanserades, var cd-skivan helt dominerande.
– För tio år sedan var det 5 procent av försäljningen som var vinyl. I dag är det 75 procent, säger Stefan Jacobson.
Spotifys lansering, och digital musik via nätet, höll på att bli dödsstöten för Pet Sounds, precis som för många andra skivbutiker.
– Försäljningen av cd-skivor rasade med 50 procent på ett år för oss, säger Stefan Jacobson.
Men butiken blev kvar. I dag har den totala omsättningen klättrat upp till samma nivåer som före raset. Det beror nästan uteslutande på vinylskivans återtåg, i och med att nya kundgrupper hittat fram till det analoga formatet.
Att vinylen är populär märks när man stegar in i Stefan Jacobsons butik. Cd-skivorna har en undangömd plats längst in i lokalen som i stället domineras helt av ställ med vinylskivor. Samtidigt som vi pratar säljer Stefan Jacobson en begagnad Beatlesskiva för 400 kronor.
– Det är monoversionen, säger han till kunden för att förklara priset.
Priset på begagnade skivor varierar stort. I second hand-butiken kan du hitta klassiker för några tior samtidigt som rariteter går för tusentals kronor.
– Svensk musik från 80-talet, som fanns i varje hem, är knappast värt något, säger Stefan Jacobson.
Men ”rätt” skiva kan vara en riktigt bra pensionsförsäkring. Härom året sålde Ringo Starr sitt exemplar av Beatles skiva The White Album för 790 000 dollar (motsvarande nästan 6,8 miljoner kronor). Skivan var stämplad med nummer 0000001 och sägs ha ägts av John Lennon innan den legat i ex-Beatlens kassaskåp under de senaste 35 åren. Den som nöjer sig med nummer 0527623 i serien kan dock hitta ett exemplar av den klassiska skivan för betydligt mer modesta 1 700 kronor.
En ny lp-skiva kostar runt 200 kronor, och enligt Stefan Jacobson ges 90 procent av all ny musik ut på vinyl.
– Vissa skivor ges bara ut på vinyl, säger han.
Ofta väljer skivbolagen och artisten att ge ut flera varianter av skivan för att öka intresset hos samlare. När artisten Thåström i dagarna släpper sin nya skiva Centralmassivet är det till exempel i en grön, en vit och en svart variant.
Gammalt, nytt och återutgivet blandas i backarna hos Pet Sounds i Stockholm.
Stefan Jacobson kan inte riktigt svara på varför den gamla lp-skivan har blivit populär igen, men han tror inte att det handlar om bara en cool trend. I stället framhåller han att det fysiska formatet har egenskaper som inte kan levereras via en strömmad ljudfil på nätet.
– Lukta på den till exempel. Det kan du inte göra på Spotify, säger han.
Även varuhuset Gekås Ullared ser ett stort uppsving för vinylen. För två år sedan beslutade företagets musikinköpsansvarige Ulf Bergström att ta in lp-skivor i sortimentet.
– Jag tänkte att Gekås ska ha allt, och tog in ett tiotal titlar. De sålde slut nästan direkt, säger han.
I somras gick vinylförsäljningen om cd-försäljningen i varuhuset och i dag har Ulf Bergström kring 400 olika titlar på vinyl. Bäst säljer Håkan Hellströms Känn ingen sorg för mig Göteborg.
– Det är generationen som hoppade över cd:n och gick direkt på Spotify som har upptäckt lp-skivorna. De vill ha något eget, något de kan hålla i och äga, säger Ulf Bergström.
Enligt en undersökning som brittiska BBC har gjort tillsammans med undersökningsföretaget ICM finns det mycket som tyder på att det är just k��nslan i det fysiska formatet, och inte själva musiken eller ljudkvaliteten, som lockar många till vinylen. Undersökningen visar nämligen att 48 procent av de tillfrågade som har köpt en vinylskiva den senaste månaden inte lyssnat på den ännu. 7 procent av de tillfrågade ägde inte ens en vinylspelare.
Även om Ulf Bergström på Gekås noterat att många köper skivorna och har dem som tavlor, har försäljningen av vinylspelare också ökat markant i varuhuset. Han tror att trenden med vinylförsäljning kommer att fortsätta.
– Jag tror att det kommer att öka de kommande åren och jag ser fler och fler butiker som börjar ta in lp-skivor, säger han.
Peter Johansson arbetar till vardags inom Kultur- och fritidsförvaltningen i Växjö kommun. De senaste 15 åren har han på sin fritid arrangerat stadens största skivmässa. Han ser en stor skillnad på vilka det är som köper lp-skivor i dag jämfört med för några år sedan.
– Ungdomarna är tillbaka. Det finns visserligen fortfarande äldre män som köper lp-skivor för att bygga upp sin skivsamling med skivorna de spelade på fester på 70-talet, men det är en betydligt mer blandad och yngre publik i dag, säger han.
Andy Cabic är på turné med sitt band Vetiver och spanar in vinylutbudet på Pet Sounds i Stockholm. "Jag har köpt vinylskivor hela livet", säger han.
Peter Johansson tror att en del av förklaringen till yngres intresse för lp-skivor finns i viljan att visa vem man är, ungefär på samma sätt som en coffeetable-book som får ligga framme.
– Man vill äga skivan, men sedan streamar man musiken ändå eftersom streaming är ett mer praktiskt format, säger han.
Vinylintresset har enligt honom gjort att priserna på skivmässorna gått upp de senaste åren, även för sådana skivor som det finns många exemplar av.
– Tidigare var priset kanske en tjuga. I dag får du betala en hundralapp, säger han.
Priserna på cd-skivor har i stället gått i botten.
– Det finns skivbutiker som köper cd-samlingar billigt och lagrar dem i hopp om att intresset
ska komma tillbaka också för cd:n, säger
Peter Johansson.
Även Stefan Jacobson tror att cd-skivan kommer att göra come back och han ser att den nu går igenom samma fas som lp-skivan gjorde för ett antal år sedan.
– I dag slängs hela samlingar med cd-skivor. Precis som folk gjorde med lp-skivor för tio år sedan, säger han.
5 ikoniska skivomslag
Elvis (1956)
Grön och rosa text över ett svartvitt foto är, kanske något överraskande, ett vinnande recept på ett rock’n'roll-omslag. Det visade Elvis Presley på sitt första studioalbum från 1956, och stilen kopierades sedan av The Clash för bandets klassiker London Calling 1979.
Unknown Pleasures (1979)
De stiliserade radiovågorna på Joy Divisions debutalbum Unknown Pleasures kommer från en roterande neutronstjärna, en pulsar. Bilden hittade omslagets skapare, Peter Saville, i en doktorsavhandling från 1970 och den har sedan reproducerats otaliga gånger som tatuering, på t-shirtar och andra produkter.
The Velvet Underground and Nico (1967)
Andy Warhols banan på omslaget till The Velvet Underground and Nicos självbetitlade album från 1967 är kanske så ikoniskt som ett skivomslag kan bli. I originalutgåvan gick bananen på omslaget att skala och den versionen är i dag eftersökt av samlare.
Aladdin Sane (1973)
David Bowie ändrade sin persona flera gånger under sin långa karriär. Men ansiktet med den sminkade blixten och den röda hockeyfrillan från omslaget till Aladdin Sane från 1973 är förmodligen den bild de flesta förknippar med stjärnan.
Nevermind (1991)
När Nirvana släppte sitt album Nevermind 1991 höll digitala ljudformat på att som bäst ta över efter vinylen. Det hindrade inte att omslaget med den nakna bebisen som simmar efter en dollarsedel blev en klassiker.