Hoppa till innehållet

E-handelns returkläder reser långt

Kläder som köps online och returneras skickas i många fall till Polen för ompackning. Det är en belastning för miljön och nu ska konsumenter utbildas för att returerna ska minska.

Publicerad

Kläder är den vara som returneras mest vid internethandel.

E-handeln ökar, och med den även mängden returer som måste hanteras. Kläder är den produktgrupp som returneras mest. I genomsnitt returneras en femtedel av alla plagg.

– Men för vissa kläder, som klänningar som köps för speciella tillfällen, är siffran 80 procent, säger Sharon Cullinane, professor i hållbar logistik på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.        

Under två år har hon och en kollega följt vart de returnerade plaggen tar vägen efter att köparen skickat tillbaka dem. Det visade sig att många plagg fraktas med lastbil till Polen eller Estland, där de inspekteras, eventuellt tvättas eller stryks och paketeras om. 

– Hanteringen av returnerade kläder är så arbetsintensiv att kläderna måste skickas till ett låglöneland för att kostnaderna ska hållas nere. När vi började studera detta var det till och med några företag som skickade kläderna till Asien, men det har de slutat med, säger hon.

Där här leder till ökade utsläpp av växthusgaser, fler lastbilar på vägarna och andra negativa miljöaspekter. Sharon Cullinane säger att konsumenter måste bli mer medvetna om vad som händer med de returnerade kläderna.

– I dag har hemmet blivit ett provrum. Man beställer många olika storlekar och färger och behåller det plagg som passar. Konsumenten har ett ansvar att inte överbeställa, säger hon.

Men även butikerna måste bli bättre på att visa hur varorna verkligen ser ut.  

– Till exempel visar de ofta kläderna på extremt smala modeller, som inte har kurvor där vanliga människor har kurvor, säger Sharon Cullinane. 

På frågan om det verkligen är konsumentens ansvar att utbilda sig om företagens logistikproblem, säger hon att konsumenterna måste informeras om detta, eftersom företagen inte kommer att våga göra något för att stoppa returerna.

– De konsumenter som köper många plagg och returnerar dem är också oftast de bästa kunderna, och företagen vill inte göra något som riskerar att skrämma bort dem, säger Sharon Cullinane.