Hoppa till innehållet

Bästa tipsen inför sängköpet

Vi tillbringar en tredjedel av vårt liv i sängen. När vi köper en ny är det därför extra viktigt att det blir rätt. Men sängen är ett av de köp som konsumenter klagar mest på.

Publicerad

sängar i butik

Prova flera olika märken och modeller av sängar innan du slår till.

Var fjärde svensk anser sig sova för lite. Dessutom plågas 80 procent av svenskarna någon gång under livet av smärtor i ländryggen. Och även om sängen inte är den enda orsaken till plågorna, är det lätt att känna så när man kliver ur sängen efter en sömnlös natt, smidig som ett stelopererat kylskåp med värkande rygg.

Som tur är finns det hjälp att få. I varje fall i form av en bättre säng. De stora sängvaruhusen ståtar med madrasser och sängar från tusenlappen för den enklaste till över 100 000 kronor för en ställbar lyxvariant – och allt däremellan. Men trots alla valmöjligheter är sängen ett köp som konsumenterna ofta blir missnöjda med.

– Säng är den möbelgrupp som det klagas mest på. Det beror nog på att den är dyr, den påverkar hur du mår och du ska leva med den länge, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.

Det är också ett köp där det är svårt för kunden att få rätt. De senaste fem åren har Allmänna reklamationsnämnden fått in 571 ärenden som rör sängar. Av dessa är det bara 62 ärenden– alltså 1 av 10 – där kunden har fått helt eller delvis rätt. 203 personer har fått avslag, och resterande ärenden har avvisats, till exempel för att det inte fanns tillräckligt med information eller att parterna kom överens. Många sängbutiker erbjuder imponerande långa garantitider. 25 år är inte ovanligt. Men garantierna är inte så betryggande som de låter.

– Sänggarantier är en vansklig trygghet. Vi tror att vi är skyddade, men ofta gäller de bara vissa specifika fel, säger Maria Wiezell.

Många garantier täcker till exempel bara brott på fjädrarna eller ramen, vilket i stor sett aldrig händer. De vanligaste klagomålen – att sängen har blivit nedlegad i mitten, eller att den är för mjuk eller för hård i förhållande till sängen man testade i butiken – täcks inte. Dessutom är det svårt att bevisa.

– Det stora bekymret är att det ofta handlar om konsumentens subjektiva uppfattning, till exempel att sängen är för mjuk eller hård, och inte något mätbart objektivt fel. Så det är oerhört svårt att bevisa – och bevisning är A och O när det gäller att få rätt. Hur fotar man en säng så att det framgår att den är för mjuk? frågar sig Maria Wiezell.

Hur gör man då för att det ska bli rätt från början? Flera sängvaruhus har någon som hjälper till att prova ut sängen. Michael Matton Jernberg är legitimerad kiropraktor och utbildar säljare från sängvaruhuset Sova. Han säger att många håller fast vid en felaktig bild av hur en säng ska vara, och att de därför väljer fel.

– Många tänker att en bra säng ska vara fast. Det var ju också budskapet från sjukvården förr: ”Välj en fast säng för din rygg.” Men det var för 30 år sedan när man var tvungen att ha en fast säng om man ville ha något stöd för ryggen, säger Michael Matton Jernberg.

För några år sedan gjordes en spansk undersökning som visade att det tvärtom är en medelmjuk säng som är bäst för ryggen.

– I dag kan en bra säng ge lågt tryck på kroppen, och kanske uppfattas som mjuk, men utan att ge avkall på stödet, säger Michael Matton Jernberg.

Han säger att man som konsument ska börja med att hitta en säng man gillar att ligga i.

– Prova olika märken, och hitta en du tycker är skön. Den subjektiva delen är viktig, säger han. Därefter kan man be en ergonomi expert att se till att ryggen ligger rätt.

– Ryggen ska ligga i en neutral position, där den naturliga kurvaturen bibehålls. Det innebär att axlar och höfter ska tillåtas att sjunka ner när man ligger på sidan, medan svanken ska få stöd och rumpan åka ner när man ligger på rygg, säger han.

Tänk på det här

  • Ha inte bråttom när du provar ut en ny säng. Ligg ner i åtminstone tio minuter. Ta hjälp av en vän eller utbildad säljare för att se hur din rygg ser ut när du ligger ner.
  • Kolla om du har någon form av öppet köp, och vilka krav som ställs för att den ska gälla.
  • Låt dig inte luras av en lång garantitid. Nästan alla butiker erbjuder lång garanti, men den är oftast villkorad och täcker inte alla fel som kan uppstå.

Flera möbelbutiker erbjuder någon form av hjälp vid utprovandet av säng. Men vilken kompetens personalen har varierar. Och blir det fel är det oftast konsumenten som får bära ansvaret. Att få kompensation för felaktiga köpråd är svårt.

– I så fall måste man kunna bevisa att säljaren har lämnat felaktig information. Och då måste man i stort sett ha spelat in samtalet man har haft med säljaren, eller fått informationen skriftligt, säger Maria Wiezell.

Många sängvaruhus har någon form av nöjd kund-garanti, så att man får byta fasthet på sängen om den inte känns så bra som man förväntade sig. Längst garanti har Mio, som erbjuder hela 120 dagars nöjd kund-garanti. Den gäller dock inte alla sängar, och är inte gratis – du får betala 500 kronor per madrass. Andra butiker erbjuder gratis byte, men det kan ändå bli dyrt i form av transport- och hanteringskostnader. Det gäller att läsa det finstilta.

Skillnaden i pris då, är den där superdyra sängen värd pengarna? Nja. När Råd & Rön testade sängar 2013, stod sig de lite billigare sängarna väl i konkurrensen. Tester som gjorts av våra systertidningar har också visat att de allra dyraste madrasserna inte är värda pengarna – de är inte så mycket bättre. Sedan ska man som konsument kanske inte ställa allt för höga krav på sängen. Det är trots allt bara en möbel, som inte kan uträtta underverk.

– En säng kan inte ta bort problem som redan finns där. En del kunder kanske vill köpa sig fria, men det går inte. Inget är så viktigt som att röra sig och göra andra goda levnadsval. Däremot kan man säga att ju sämre man mår, desto viktigare blir återhämtningen. Och en bra säng kan ge bra återhämtning, säger Michael Matton Jernberg. 

Sängbutikerna svarar

  1. Erbjuder ni hjälp att prova ut sängar, och vilken utbildning har i så fall de medarbetarna?
  2. Erbjuder ni någon form av garanti eller öppet köp så att man kan byta ifall det blir fel?
  3. Kostar garantin något, eller är den villkorad? 

 

Ikea

Felix Östman, presskontakt, Ikea.

  1. Ja, vi har komfortspecialister som hjälper till att prova ut säng. Våra komfortspecialister genomgår en ergonomiutbildning som är framtagen och hålls av Svenska Naprapat förbundet.
  2. Vi erbjuder våra kunder en Sov-på-saken-garanti. Detta innebär att man har bytesrätt i 90 dagar då man kan provsova sin madrass och byta den om något inte skulle kännas rätt.
  3. Sova-på-saken-garantin är utan villkor och kostnadsfri. Man behöver enbart ha originalkvittot eller originalfraktsedeln som inköpsbevis.

 

Kungsängen

Ylva Swenzén, marknadschef, Kungsängen

  1. När man är nyanställd hos oss går man parallellt med en erfaren kollega. Vi har säljcoacher som jobbar kontinuerligt med utbildning, bland annat sängprovningsmomentet, och alla medarbetare fick utbildning av naprapater så sent som våren 2017.
  2. Vi har ett sov gott-byte där kunden får byta till mjukare eller hårdare komfort inom 90 dagar efter köpet.
  3. Den är gratis, men kunden får ordna transport själv. Dessutom ska flera krav uppfyllas, sängen ska till exempel vara hel och ren och ha haft madrasskydd.

 

Sova

Dag Westerberg, marknadschef, Sova.

  1. Ja, Sovas medarbetare genomgår löpande utbildningar i olika forum. I några av butikerna har vi även samarbete med kiropraktorer som kan bokas. Vi erbjuder också tidsbokade besök då kunden själv väljer dag och tid för sitt besök.
  2. Kunden kan välja att teckna trygghets garanti vid köp. Kunden kan då prova sängen hemma i 30–100 dagar, och vi ger kunden möjlighet att byta till en mjukare eller hårdare fasthet inom samma modell.
  3. Kunden betalar för fullserviceleverans samt hanteringskostnad – totalt 2 190 kronor – och sängen måste ha varit försedd med ett bäddmadrasskydd.

 

Mio

Marie Lundberg, kategori chef Sovrum, Mio.

  1. Ja. Våra medarbetare får olika utbildningar, som både handlar om sängarnas funktionalitet och om hur kunden, beroende på sovställning, ska ligga i sängen för att exempelvis få bra tryckavlastning.
  2. Vi har en nöjd kund-garanti som gör det möjligt att efter 60 dagar och upp till 120 dagars användande av sängen byta till en annan komfort, om det finns. Nöjd kund-garantin gäller för stora delar av sängsortimentet.
  3. Nöjd kund-garantin kostar 500 kronor. Utbyte av bäddmadrass omfattas inte, ej heller om sängen är skadad, om du köpt ett utställningsexemplar eller om du har köpt en måttbeställd eller specialanpassad säng.

 

Jysk

Carin Harrysson, sälj- och marknadschef, Jysk

  1. Jysks anställda har ingen särskild utbildning inom ergonomi, men de anställda kan hjälpa till att identifiera kundernas behov och välja rätt madrass för dem.
  2. Jysk erbjuder en 100-dagars provperiod för en del av sortimentet, för de så kallade Goldmadrasserna.
  3. Sömngarantin kostar inget, men gäller endast vid köp av Goldmadrasser om du samtidigt köper och använder ett madrasskydd.

 

Hästens

Sanja Tegeltija, PR Manager, Hästens.

  1. Ja, vi har ett internt utbildningsprogram som omfattar produktkunskap, säljträning med mera.
  2. Kunden kan byta fasthet på sängen mellan 30 och 90 dagar efter köpet.
  3. Den kostar ingenting.