7 frågor och svar om fakturaavgifter
Fakturaavgifter är något som upprör många. Varför ska du betala en extra avgift bara för att du får en faktura? Kassörskan lägger ju inte på 25 kronor i butiken när du handlar av henne. Råd & Rön reder ut vad som är tillåtet och inte.
Är det tillåtet att ta ut fakturaavgifter?
Ja, det är det. En ”rimlig” fakturaavgift får läggas på fakturan för att täcka ett företags administrativa kostnader. Men att bevisa att kostnaderna täcks av avgiften är i praktiken omöjligt; därför är det också omöjligt att bevisa vad som är en rimlig avgift. Avgifter förekommer både vid köp i butik, på nätet och vid autogirobetalningar, men de ska alltid framgå av avtalet.
När infördes fakturaavgifter?
Den första fakturaavgiften togs ut 1992 av ComHem (som då hette Stjärn-tv). Den avgiften uppgick till sex kronor och skulle täcka ”administrativa kostnader”. Avgiften väckte starka protester, och dåvarande Konsumentombudsmannen, KO, avrådde konsumenterna från att betala. Men åren har gått, och sedan dess har fakturaavgifter blivit allt vanligare. Nu accepteras de även av KO, förutsatt att konsumenten får reda på dem i förväg.
Varför tar företag ut olika fakturaavgifter?
Prissättningen är fri, liksom avgiftsbeloppen. Fakturaavgiften är alltså inte reglerad i lag utan följer branschpraxis. Det finns ett allmänt krav att en avgift ska motsvara ett företags kostnad för administration, kuvertering och porto, men olika företag kan naturligtvis ha olika syn på vad deras hantering egentligen är värd. Du kan alltså få betala exempelvis 19, 29, 30 eller 45 kronor – utan att du har en chans att ta reda på vad avgiften egentligen täcker. Och vissa företag tar inte ut någon extra avgift alls.
Hur vet jag om en fakturaavgift tillkommer?
Alla extra avgifter ska framgå av avtalet när du köper en vara, antingen det är i butik eller via nätet. Du ska få information om vilka avgifter som tillkommer och vilket belopp de uppgår till. Sedan är det en annan sak att avgifterna ofta göms i finstilt text, på baksidan av kontrakt och liknande och inte alltid framgår så tydligt.
Kan fakturaavgifter införas när som helst?
Nej, en fakturaavgift ska ha stöd i ett avtal och framgå av avtalet när du tecknar det. Om du har ett avtal med exempelvis en teleoperatör kan operatören inte införa en fakturaavgift under löpande avtalsperiod.
Kan jag vägra att betala en fakturaavgift?
Nej, i praktiken inte – om den alltså inte plötsligt läggs på din månadsfaktura under en avtalsperiod. Om du stryker avgiften från fakturan och vägrar betala den får du säkert en ny faktura med både aviserings- och påminnelseavgift som du måste betala, annars går ärendet till Kronofogden. Är avgiften inte avtalad kan du bestrida den, men då måste du kunna bevisa att den inte fanns i avtalet från början. Har du börjat betala avgiften räknas det som om du accepterar den, och då kan du inte vägra när nästa faktura kommer.
Kan jag slippa fakturaavgifter?
Nej, även om du betalar löpande räkningar med autogiro eller e-faktura kan du vara tvungen att acceptera en fakturaavgift.