Hoppa till innehållet

Blocket backar om oseriösa bilhandlare

Annonssajten Blocket skärper villkoren för företag som vill sälja begagnade bilar på sajten och stänger av de som inte följer beslut i Allmänna reklamationsnämnden.

Publicerad

Blocket ställer högre krav på att bilhandlare ska följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Blocket har länge haft i sina villkor att den bilhandlare som vill sälja via sajten ska följa rekommendationer från Allmänna reklamationsnämnden, Arn, om en tvist uppstår. Men när Råd & Rön i somras granskade säljarna på sajten hittade vi trots det över 2 000 annonser från 84 oseriösa bilhandlare som finns med på vår Svarta listan, och som alltså inte har följt nämndens rekommendationer.

Då sa Blockets kundsäkerhetschef Jessica Cervin att företaget bara agerade på affärer som skett just på Blocket och om kunden anmälde till sajten. Nu skärper företaget sina rutiner för att städa upp bland de oseriösa aktörerna.

– Den stora skillnaden är att vi kommer att agera i Arnärenden även om användaren inte kontaktar oss, säger hon.

Jessica Cervin är  kundsäkerhetschef på Blocket.

I praktiken betyder det att Blocket två gånger om året kommer att kontrollera om bilhandlare som inte följt Arns beslut annonserar via företagets sajt.

– Om det är så att de handlarna förekommer på Blocket så kommer vi att höra av oss och be att de skickar in bevis på att de följt nämndens rekommendationer eller på annat sätt kommit överens med konsumenten. Om man inte har gjort det kommer man att stängas av efter 30 dagar, säger Jessica Cervin.

Avstängningen gäller sedan tills handlaren gör rätt för sig enligt rekommendationen eller kommer överens med kunden på annat sätt.

– Vi hoppas att detta ska få en positiv effekt så att fler följer Arns beslut, säger Jessica Cervin.

Den nya policyn gäller sedan den 19 oktober och Blocket tar nu kontakt med företag i ärenden där beslut fattas under första halvåret 2023.

– Det handlar om ungefär 30 handlare av de flera tusen vi har på vår sajt, säger Jessica Cervin.

Blocket kommer inte att agera automatiskt i äldre ärenden, men Jessica Cervin uppmanar ändå de konsumenter som har gamla tvister med bilhandlare att ta kontakt med företaget.

– Vi försöker att hjälpa och guida i alla ärenden som kommer in till oss, det har vi alltid gjort, säger hon.